מעקב הריון לפי שבועות – מה עובר על גופך והבדיקות שעליך לעבור בכל חודש

מעקב הריון לפי שבועות - ד"ר עדי פרידמן

במידה ואת מתכננת הריון או שכבר מגיע לך מזל טוב, חשוב שתדעי מה הקשר בין שבועות לחודשים, ומדוע שני הפרמטרים לא תמיד חופפים. בנוסף מומלץ שתכירי את מה שהגוף והנפש שלך עומדים לעבור, כדי להיערך בצורה נכונה וטובה להריון תקין ולידה מוצלחת.

מעקב הריון לפי שבועות דר עדי פרידמן

תופעות לוואי בהריון

אומרים שהריון זו לא מחלה… לפעמים זה כן. מדובר בשינויים פיזיולוגיים רבים וקיצוניים שקורים בגוף של האישה, כמעט בכל מערכות האיברים. למעשה, אותם שינויים נושקים למחלה, כי אין כמעט מערכת בגוף שלא מושפעת ועוברת מתיחה עד הקצה. היכרות עם מה שאת עתידה לעבור, ההבנה כמה חשוב ביצוע בדיקות מסוימות והמענה לשאלה שהרוב מציגות ״באיזה חודש אני?״, יכולים להקל ולו במעט. 

חודשי הריון לפי שבועות

חישוב חודשי הריון

מכיוון שמחשבים את גיל ההריון החל מהיום הראשון של הווסת האחרונה, החודש הראשון כולל 6 שבועות. זאת כי ההתעברות ככל הנראה הייתה רק שבועיים לאחר מכן. בנוסף, כולל כל חודש הריוני 28 יום ולא מעבר לכך, כפי שנמדד חודש קלנדרי. בצורה זו פועלים גם רוב מחשבוני ההריון, וזו הסיבה שמספר שבועות ההריון אינם חופפים למספר החודשים

בדיקות הריון לפי חודשים

חודש ראשון להריון – שבועות 1-6

חודש שני להריון – שבועות 7-10

חודש שלישי להריון – שבועות 11-15

חודש רביעי להריון – שבועות 16-19

חודש חמישי להריון – שבועות 20-23

חודש שישי להריון – שבועות 24-27

חודש שביעי להריון – שבועות 28-32 

חודש שמיני להריון – שבועות 33-36

חודש תשיעי להריון – שבועות 37-42.

באיזה חודש אני? באיזה שבוע אני?

שאלה טובה, ובדיוק עבור זה יש לנו אמצעי נוסף לקביעת גיל ההריון שלעיתים יכול להיות מעט שונה מהחישוב ההתחלתי. מדובר על אימות גיל ההריון באמצעות בדיקת אולטרסאונד לפי אורכו של העובר, שבשבועות הראשונים להריון נראה כמו מקלון. אורך העובר מתורגם לשבוע ההריון. כך, במידה וישנו פער של שבוע או יותר, נעשית התאמה לגיל הריון מתוקן שנשאר איתך עד ללידה. מדובר בכלי מצוין שמאפשר מדידה חד ממדית של העובר, המתבצעת בין שבועות 7-8, עם סטייה של יומיים שלושה. זאת לעומת מדידות מאוחרות יותר שכוללות איברים מסוימים בגוף העובר, כמו בטן, ראש, וכך סטיית התקן הרבה יותר גדולה.

ישנה חשיבות עצומה לאימות גיל ההריון, ולכן חשוב לתת לכל אחת ששואלת את השאלה ״באיזה חודש אני? או באיזה שבוע אני?״, תשובה מדויקת ומקיפה. זאת משום שבדיקות מסוימות ואופן המעקב, נערכים בהתאם לשבועות ההריון ובלוח זמנים מאוד מסוים.

רגע לפני שנכנסים להריון: בדיקת נשאות גנטית

נשאות של הגן על ידי אחד מבני הזוג מחייבת בדיקת נשאות של בן הזוג. זאת כדי לראות אם הוא או היא אינם נשאים של אותו הגן. זאת משום שרוב המחלות הללו הן בהעברה רצסיבית, כלומר, גורם למחלה אצל העובר במידה ושני בני הזוג הם נשאים של אותו הגן. בדיקה זו מומלץ לבצע לפני ההריון, משום שלוקח זמן עד להגעת התשובות (כחודשיים), אותן רצוי לדעת לפני הכניסה להריון.

בדיקות לפי שבועות הריון - הסבר מפורט של בדיקות במהלך ההריון לפי שבועות

במהלך ההריון תצטרכי כמובן לעבור מספר בדיקות חשובות. ככלל, מומלץ לעשות כמה שיותר בדיקות וזה מה שקורה בישראל, לעומת מדינות אירופה וארה״ב, שם מבצעים הרבה פחות משמעותית. לטעמי, ככל שנבצע יותר בדיקות, ברמה סבירה כמובן ומעקב רפואי פרסונלי, כך יש יותר סיכוי למצוא ממצאים חשודים ולטפל. בסופו של דבר המטרה היא הריון תקין ולידה נפלאה שבסופה תחבקי בזרועותיך תינוק, תינוקת ואפילו תאומים.

על מנת שלא "תלכי לאיבוד" החלטנו להסביר לך שלב שלב, וללוות אותך צעד צעד, ולהסביר לך מהן הבדיקות החשובות המומלצות עבור כל אישה בהריון.

בדיקות הריון לפי שבועות וטרימסטרים - ד"ר עדי פרידמן

הריון אחד - שלושה טרימסטרים, מה עובר על גופך מדי חודש ואילו בדיקות מומלץ לעשות?

הריון מלא הנמשך כ-40 שבועות, כולל שלושה טרימסטרים. בכל שליש מציינים אבני דרך עיקריות אצל העובר והאם ולכן חשוב להכיר את כל הבדיקות השגרתיות, והאלקטיביות. זאת בנוסף למה שעובר גופך בכל חודש, וכיצד ניתן לבצע מעקב רפואי נכון ומותאם אישית.

טרימסטר ראשון להריון - לא נעים לא נורא (שבועות 1 עד שבוע 13)

ישנן נשים שאינן חוות סימפטומים כלל. אחרות, סובלות מתופעות לוואי עוד לפני קבלת בדיקת ההריון החיוביות והופעת הדופק. התחושות יכולות לכלול רגישות בשדיים, בחילות והקאות, עייפות ועוד. השיא של תופעות הלוואי יגיע בדרך כלל בין שבועות 10-12 להריון ולאחר מכן, את אמורה להרגיש הרבה יותר טוב. כך, עם התקדמות ההריון סימפטומים אלו אמורים להיעלם.

החודש הראשון להריון: מהשבוע הראשון ועד שבוע 6 להריון

מזל טוב! את בהריון. מה עושים עכשיו? בין אם גילית על ההריון בזכות בדיקת השתן, בדיקת הדם, בשלב הזה חשוב לגשת לרופא.ת הנשים שלך.

בשלב הזה תתבקשי לבצע בדיקות נוספות, כדוגמת ספירת דם, שתן ונוגדנים למחלות ויראליות, סוג דם ועוד. זאת בנוסף לבדיקת אולטרסאונד שמתקיימת בדרך כלל בשבוע החמישי להריון, ואמורה לתת אינדיקציה האם העובר נמצא בתוך הרחם, או שמדובר בהריון מחוץ לרחם הדורש טיפול אחר לגמרי. בשבועות 5-6 להריון נבצע בדיקת אולטרסאונד נוספת, בה אפשר לרוב לראות שיש דופק לעובר.

החודש השני להריון: מהשבוע 6 עד שבוע 10 להריון

החל משבוע 9-10 והלאה ניתן לבצע בדיקה שאיננה נכללת בסל הבריאות ועלותה גם לא זולה. מטרתה של בדיקת NIPT היא לזהות תסמונות כרומוזומליות, באמצעות זיהוי קטעי DNA עובריים בדם האם. למרות שהבדיקה מדויקת מאוד, היא עדיין נחשבת לבדיקת סקר. כאשר מתגלה פתולוגיה בבדיקה זו, עדיין צריך לבצע ניקור מי שפיר.לכן הבדיקה איננה תחליף לניקור מי שפיר.

חודש שלישי להריון – שבוע 11 עד שבוע 15 להריון

בין שבועות 11-13 להריון תתבקשי לערוך בדיקת שקיפות עורפית פרטי או בקופות החולים. זוהי בדיקת סקר המתבצעת באמצעות אולטרסאונד, שמטרתה לבדוק סימנים שקשורים לתסמונת דאון. כך, עיבוי של העורף של העובר (מעל 3 מ״מ) יכול להחשיד לבעיה כרומוזומלית. לבדיקה זו נלווית בדיקת דם שתפקידה לדייק את השקיפות העורפית ולוודא שההסתברות תהיה יותר מדויקת.

את בדיקת CVS סיסי שליה עורכים בין שבועות 11-13 להריון. מדובר בבדיקה שוות ערך לדיקור מי שפיר, רק קצת יותר מסוכנת. בפועל לוקחים ביופסיה מרקמת שליה, כדי לבדוק את הדי. אן. איי של העובר. האינדיקציות ל CVS הן: גיל האם – מעל 35; בעיה כרומוזומלית/גנטית ידועה מהריונות קודמים. יתרונה של הבדיקה הוא העובדה שהיא מבוצעת מוקדם וכך גם מתקבלות במהרה התוצאות. כך אם יש בעיה בעובר או בהריון, אפשר לתת מענה מהיר יותר מאשר ניקור מי שפיר.

בין שבועות 14-17 נבצע סקירת מערכות מוקדמת המכונה גם סקירת מערכות ראשונה, שמטרתה לאבחן פגמים אנטומיים בעובר, והכוונה לפגמים באיברים של העובר, המוח, בעיות בלב, כליות, מעיים וכדומה. מדובר בבדיקה ראשונה מקיפה של כל מערכות העובר, בה ניתן לעיתים ׳לפגוש׳ לראשונה את העובר שנתחיל להיראות כמו תינוק. במידה ובמסגרת סקירה מערכות ראשונה מתגלה בעיה, נדרש יהיה  יועץ גנטי. לפי הייעוץ כך גם תהיה ההמלצה בהתאם וניקור מי שפיר, בדיקת אולטרסאונד מכוונת לאיבר וכו׳.

טרימסטר שני - תקופת הזהב של ההריון (שבועות 14 עד 26)

בתקופה זו לרוב את כבר משוחררת מהסימפטומים של הטרימסטר הראשון, ועדיין לא הגעת לטרימסטר השלישי בו יכולים להופיע עייפות, כבדות, כאבי גב, לחצים וכו׳.

חודש רביעי להריון – שבוע 16 עד שבוע 19 להריון

בדיקת חלבון עוברי תעשה בין שבועות 16-20 להריון. מדובר בבדיקת סקר הדומה לשקיפות עורפית, בה נבדקים הורמוני הריון מסוימים, שתפקידה זיהוי תסמונת דאון ו/או תסמונות אחרות.

בשבועות 17-19 להריון – הזמן לבצע בדיקת מי שפיר. מדובר על בדיקה אלקטיבית, המומלצת עבור כל אישה מגיל 35 ומעלה, או כאשר התגלו בבדיקות האחרות שנערכו עד לשלב זה ממצאים מחשידים או מומים. בדיקור מי שפיר נבדקים שני אלמנטים מרכזיים: הראשון הוא קריאוטיפ, והכוונה למבנה הכרומוזום (חוסר או תוספת). אלמנט נוסף וחדשני יותר המאפשר רמת בדיקה גבוהה יותר הוא הצ׳יפ הגנטי. זה אומר שמאותה דגימה שנלקחה ממי השפיר עורכים זיהוי מדויק יותר של עודף או חוסר מיקרוסקופי במבנה הכרומוזומים. לעיתים מדובר אף בפגם מקרוסקופי/מזערי, שיכול להעיד על תסמונת חמורה.

בדיקה חדשנית נוספת המתבססת על דגימת מי השפיר היא אקסום. מדובר בבדיקת DNA של העובר בהשוואה לרצפי DNA תקינים וידועים. לעיתים בבדיקה מבצעים השוואה של רצפים של שני ההורים . בדיקה זו יכולה לגלות פי 8 יותר מצבים פתולוגיים מאשר קראוטיפ וצ׳יפ גנטי.

מכיוון ששתי הבדיקות האחרונות יקרות יותר, ולא תמיד יש בהן צורך, ישנה אפשרות לשמור את דגימת מי השפיר לאורך כל ההריון, גם זאת בתשלום נוסף. כך, אם בבדיקה נוספת יתגלו פגמים מסוימים, ניתן יהיה לעשות שימוש בדגימה השמורה. לציין כי ממש בימים אלו הוחלט במשרד הבריאות כי הזכאות למימון ניקור מי שפיר או סיסי שליה מתחיל מגיל 32.

חודש חמישי להריון – שבוע 20 עד שבוע 23 להריון

בין שבועות 20-24 להריון ניתן לבצע סקירת מערכות מאוחרת המכונה גם סקירת מערכות מורחבת, המיועדת לבדיקת איברים אצל העוברם שמתפתחים קצת יותר מאוחר, כדוגמת המוח. מכיוון שהעובר גדול משמעותית בשבועות אלו, גם איברים שנבדקו בסקירה מוקדמת נבדקים שוב, כדי לוודא שאין בהם שינוי פתולוגי. במידה ובמהלך הסקירה ישנו ממצא שאינו תקין, נמליץ על בדיקות המשך כדוגמת אקו לב לעובר, בדיקת אולטרסאונד המכוון למערכת העצבים, ובדיקות נוספות המיועדות לבחון את הממצאים שהתגלו בסקירה.

חודש שישי להריון – שבועות 24 עד 27 להריון

העמסת סוכר – הבדיקה מבוצעת בין שבועות 24-28 להריון, במטרה לאבחן סכרת הריונית. מדובר במצב נפוץ שמצריך טיפול ומעקב בהתאם.
בשלב הראשון מתבקשת האישה לשתות מים עם 50 גרם של תמיסת סוכר. כעבור שעה מבוצעת בדיקת דם. במידה והממצאים אינם תקינים והערכים גבוהים, תתבצע בדיקה נוספת – העמסת 100 גרם תמיסת סוכר. במידה וגם בשלב הזה התוצאות אינן תקינות, תופנה האישה לטיפול של דיאטנית ורופא.ה סכרת, ולעיתים תתבקש גם ליטול תרופות מסוימות.

טרימסטר שלישי – רגע לפני הסוף ( שבועות 27 עד 42)

בשלב הזה, אצל נשים מסוימות ממשיך השלב הנחמד של ההריון. עבור אחרות מסתיים ירח הדבש. בפועל ייתכנו תופעות לוואי כדוגמת בצקות, כאבי גב, קושי להתכופף, להירדם ולישון טוב בלילה. אצל חלק מהנשים מתפתח גם יתר לחץ דם שמצריך מעקב וטיפול בהתאם.

חודש שביעי להריון – שבועות 28 עד 32 להריון 

בדיקת מי שפיר ניתן לבצע גם בין שבועות 28-30 להריון. זאת במידה ונמצאו פגמים בעובר שיכולים לבוא לידי ביטוי לאחר הסקירה המאוחרת, או מצבים הקשורים לגדילת העובר, כדוגמת , ממצאים במוחו שלא נראו בזמן הסקירה, האטה ניכרת בגדילה וכו׳. במצבים אלו, לאחר ייעוץ גנטי, ניתן עדיין לבצע ניקור בהתאם להמלצה.

בדיקה שנכנסה בשנים האחרונות לאופנה היא סקירת מערכות שלישית. הבדיקה נערכת בין שבועות 28-32 להריון. מבחינה רפואית, בדיקה זו יכולה בהחלט לסייע. זאת משום שבשלב הזה, שהעובר כבר ממש גדול, ניתן לזהות מומים או פגמים שלא נראו בשתי הסקירות הקודמות. במקרים מסוימים הם התפתחו רק לקראת סקירת המערכות המאוחרת, והכוונה למצבים כדוגמת דימום במוח, ופגמים במערכת העצבים, לב, כליות ובמערכת העיכול.

בדיקת US תלת ממדית. אין למעשה בדיקה רפואית של העובר שכך היא נקראת. בפועל, מדובר במצבים בהם העובר, לפעמים, מראה את עצמו בצורה מאוד פוטוגנית ואז ניתן לקבל תמונה בהחלט יפה של הפנים.

חודש שמיני להריון – שבוע 33 עד שבוע 36 להריון

ממשיכים במעקב לחץ דם ומשקל, וגם בבדיקת אולטרסאונד חודשית, בהתאם לממצאים הקשורים לגדילת העובר, לעיתים קרובות יותר.

חודש תשיעי להריון – שבוע 37 עד שבוע 42 להריון

במידה והכל בסדר, ואין ממצא חריג בבדיקות שנערכו, החל משבועות 38-39 להריון מתחיל המעקב הסופי שדורש הגעה לפחות פעם בשבוע, ולעיתים גם פעמיים בשבוע. אני גם ממליץ לאישה לבצע פעם בחודש אולטרסאונד (אפשרי גם לבצע אולטרסאונד תלת מימד או אולטרסאונד ארבע מימד) לגדילת העובר. זאת בנוסף לביקורים קבועים אצל האח.ות שכוללים בדיקת לחץ דם ומשקל.

רגע לפני הלידה

בבדיקות המעקב האחרונות ובשבועות המתקדמים להריון נבצע בדיקת מוניטור, שמטרתה לבדוק את הדופק של העובר בצורה רציפה לאורך 20-30 דקות. זאת בנוסף להערכה של פעילות הרחם  ובדיקת הצירים, במידה ויש.

במידה ולא ילדת עד שבועות 41-42 (תלוי מרכז רפואי בו את מחליטה ללדת), תופני לזירוז לידה. 

מעקב הריון פרטי במרפאה של ד"ר עדי פרידמן

בקליניקה שלי אני נותן שירות פרטי בעיקר בתחום אולטראסאונד מיילדותי וגינקולוגי בכל סוגי הבדיקות בתחום .  הנך מוזמנת ליצור קשר ולקבוע תור למרפאתי לשם ביצוע מעקב הריון בצורה רגועה, מקצועית וליווי צמוד עד הלידה המיוחלת.

 

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק 052-2438979