סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת פרטית - במרפאה של ד"ר עדי פרידמן

ד"ר עדי פרידמן, מומחה לגינקולוגיה ומיילדות עם  תת התמחות באולטראסאונד, מבצע בקליניקה הפרטית שלו בכפר סבא, בדיקת סקירת מערכות מוקדמת. סקירת המערכות המורחבת מבוצעת בשבועות 14-16 להריון.

סקירת מערכות מוקדמת דר עדי פרידמן

תוכן עניינים

מהי סקירת מערכות מוקדמת, מתי עושים ולמה היא חשובה?

מזל טוב! את כבר בשבוע 14-16 להריונך. ביצעת כבר בדיקת שקיפות עורפית , את כבר יודעת בוודאות רבה מה מין היילוד וכבר התחלת לשתף את הקרובים אלייך בדבר הריונך. סקירת המערכות המוקדמת או בשמה השני סקירת מערכות ראשונה היא בעצם בדיקת אולטרה סאונד שמבצע רופא מומחה שהתנסה וביצע סקירות כאלו. לא מדובר בבדיקת אולטרה סאונד רגילה אלא בדיקה שאמורה לתת סקירה ותמונת מצב של איברי העובר ומוודאת שהם קיימים ותקינים. בדיקה זו מקובלת לבדיקת ההתפתחות של העובר בשלב זה והיא הראשונה בסדרה של סקירות שמבוצעות במהלך ההיריון.

חשיבות הבדיקה ברורה  אנו רוצים לדעת בוודאות כמה שיותר גדולה שהמצב הבריאותי של העובר הוא טוב.

מה אנחנו בודקים בסקירת מערכות מוקדמת?

בסקירת מערכות מוקדמת, נבדוק מספר פרמטרים שחשובים להתפתחות ולגדילה של העובר. בראש ובראשונה מה מצג ומנח העובר. במידה והוא במנח עכוז נציין זאת ונבדוק שוב בסקירה המאוחרת. דבר נוסף שנבדק הוא כמות מי השפיר. כמות מועטה או גדולה מדי של מי שפיר עלולה להצביע על בעיה . כמובן יש לבדוק את הדופק ותנועות העובר, את חבל הטבור וכלי הדם שבתוכו. בנוסף לפרמטרים אלו, נבדוק גם את היקף הבטן, היקף הראש, קוטר דו רקתי של הגולגולת ואורך עצם ירך. וכמובן ייבדקו גם האיברים הבאים: הגולגולת והמח כדי לוודא שכל החלקים נמצאים: המח הקטן, חדרים צדדיים, כורואיד פלקסוס וקו אמצע. נבדוק גם את הפנים , נסתכל על השפתיים ועל ארובות העיניים. לאחר מכן על החזה, הלב והריאות, איברי הבטן הפנימיים : קיבה, כליות וכיס השתן ועל עמוד השדרה. חשוב לציין כי במידה וישנם איברים ספציפיים שצריך לבדוק בנוסף בשל בדיקות קודמות שבהן התעורר חשד, חשוב לציין זאת לפני תחילת סקירת המערכות על מנת שייבדקו. אחרת ההתייחסות של הרופא הבודק היא להריון רגיל לחלוטין עם רשימת הצ׳קליסט של האיברים שעליו לבדוק.

ההכנות לבדיקה

סקירת המערכות הראשונה היא בדיקה שמתבצעת באווירה נינוחה. היא אינה בדיקה פולשנית ואינה דורשת הכנות מיוחדות. הבדיקה מתקיימת במרכזי בריאות האישה של קופת החולים אליה אתם משתייכים או במרפאה של הרופא הפרטי שבחרתן לעבור אתו את ההריון.

לפני הבדיקה אפשר להתנהל כרגיל הן מבחינת אוכל ושתייה והן מבחינת נטילת תרופות שאת לוקחת באופן קבוע במידה ויש כאלו. במידה ויהיו הנחיות נוספות, הרופא ימסור לך אותן טרם הבדיקה.

בדיקת סקירת מערכות מוקדמת- דר עדי פרידמן
בדיקת סקירת מערכות מוקדמת- דר עדי פרידמן

איך מתבצעת הבדיקה?

סקירת מערכות מוקדמת היא בדיקת אולטרה סאונד בטנית או וגינלית או שילוב של שתיהן, במהלכה צופים באיברים אותם סורקים.

  1. בדיקה וגינליתהמתמר אותו מחדירים לנרתיק יכוסה בכיסוי חד פעמי ועליו יימרח ג׳ל שיאפשר תמונה איכותית יותר של הרחם והעובר. הבדיקה אינה כואבת אך לעיתים המטופלת תחוש באי נוחות שהיא אך טבעית לסוג זה של בדיקה.
  2. בדיקה בטנית  הרופא ימרח על הבטן את הג׳ל ויעבור עם המתמר על אורך ורוחב הבטן כדי לאתר את האיברים שעליו לסקור. הבדיקה אינה כואבת כלל

תוצאות הבדיקה

הנבדקת תקבל את תוצאות סקירת המערכות המוקדמת כבר בתום הבדיקה. גם תוך כדי הבדיקה, מבצע הבדיקה יעדכן לגבי מצב האיברים השונים תוך כדי שהוא סורק אותם. הבודק יוכל גם לזהות מומים מסויימים תוך כדי בדיקה ובמידה וישנו מום או פגם שדורש בירור נוסף, הזוג יופנה להתייעצות .  

הבדיקה היא אמינה אמנם יחסית בשל קפדנותה ומצד שני לא תמיד ניתן לאתר מומים באמצעותה וישנם פרמטרים שונים שמשפיעים על איכות הבדיקה והדיוק שלה: המיקום של העובר, המנח שלו והתנועות שלו, עובדי דופן הבטן, הימצאותן של צלקות על הבטן בשל ניתוחים קיסריים קודמים למשל, גיל ההריון ועוד. בנוסף, ישנן מחלות ופגמים גנטיים שניתן לאתר רק בשלבים מאוחרים יותר של ההריון ולכן מתבצעת סקירת מערכות מאוחרת וגם סקירת מערכות שלישית. חשוב להדגיש כי בדיקת החלבון העוברי ודיקור מי שפיר הן בדיקות חשובות ולא משנה מה תוצאת סקירת המערכות, לא מומלץ לוותר עליהן.

כיצד בוחרים רופא לביצוע סקירת מערכות מוקדמת?

בחירת הרופא עבור בדיקת סקירת מערכות מוקדמת היא איננה פשוטה. ישנם הרבה רופאים והרבה המלצות וקל מאוד ללכת לאיבוד. אז איך בכל זאת בוחרים רופא לביצוע הבדיקה?

דבר ראשון אנחנו עדיין חשובים שכן כדאי ללכת אחרי המלצות, אבל עדיף להתמקד בהמלצות של חברות או בנות משפחה אשר כבר עברו את הבדיקה ואתן יודעות שהן "באותו ראש" כמובן. לאחר מכן מומלץ לחשוב האם אתן רוצות ללכת רק על רופא של קופת החולים או רופא פרטי. הבחירה ברופא דרך הקופה היא בעיקר כספית, אך רוב הנשים מעדיפות להשתמש בכסף שניתן על ידי קופת החולים בסל ההריון וללכת דווקא לרופא פרטי עבור בדיקות של סקירת מערכות. זאת מכיוון שזו בדיקה שצריכה להתבצע על ידי מומחה אולטרסאונד להריון ורוב הנשים רוצות להרגיש שהלכו לרופא מקצועי ואמין, במיוחד כשז בדיקה שנעשית בתחילת ההריון והן לא יודעות בדיוק למה לצפות (אלא אם כן יש להן ילדים נוספים).

ד"ר עדי פרידמן מבצע את סקירת המערכות המורחבת במרפאתו הפרטית, במקצועיות ויחס אישי. אז אם את מחפשת רופא מומלץ לסקירת מערכות מוקדמת, התקשרי אלינו עוד היום!

רופא מומלץ לסקירת מערכות

אם את  מחפשת רופא מומלץ לסקירת מערכות הגעת למקום הנכון. הנה כמה המלצות לדוגמא על ד"ר עדי פרידמן.

המלצות אלה נלקחו מאתר MEDREVIEWS. להמלצות נוספות מהאתר לחצו על הקישור.

ד"ר עדי פרידמן - המלצה
ד"ר עדי פרידמן - המלצה חמה
ד"ר עדי פרידמן - המלצה ממטופלת

שאלות נפוצות בנושא

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק 052-2438979