סקירת מערכות מאוחרת

סקירת מערכות מורחבת - ד ר עדי פרידמן

ד"ר עדי פרידמן, מומחה לגינקולוגיה ומיילדות עם  תת התמחות באולטראסאונד, מבצע בקליניקה הפרטית שלו בכפר סבא, בדיקת סקירת מערכות מאוחרת. סקירת המערכות המורחבת מבוצעת בשבועות 21-24 להריון.

סקירת מערכות מאוחרת | דר עדי פרידמן

תוכן עניינים

מהי סקירת מערכות מורחבת?

במהלך הריון רגיל אנו מבצעים מספר בדיקות אולטרה סאונד. הראשונה שבהן , הבדיקה שקובעת שההריון תקין , יש דופק לעובר והגודל שלו מתאים לשבוע בו הוא נמצא. לאחר כ-3-5 שבועות בשבוע 12-13 מתבצעת בדיקת אולטרה סאונד שקיפות עורפית פרטית שבודקת ומודדת את עובי שכבת הנוזל בעורפו של העובר כדי לנסות ולאתר מומים כרומוזומליים כגון תסמונת דאון. בסקירת המערכות המוקדמת המתבצעת בשבועות 14-16 כבר מתבוננים וסוקרים את האיברים בגופו של העובר ומוודאים התפתחות תקינה. כאשר הכל תקין, ממתינים לבדיקות הבאות . כאשר יש ממצאים בעייתיים שעלולים להעיד על בעיה התפתחותית, מפנים לייעוץ ולהבנת ההשלכות של הפגם שזוהה. הסקירה המוקדמת היא וגינלית לרוב. סקירת המערכות המורחבת זוהי סקירת המערכות השניה, והיא מבוצעת בשבועות 21-24 להריון. בשל גודל הבטן בשלב זה, היא מבוצעת בגישה בטנית אך במקרים מסוימים נדרשת גם בדיקה וגינלית כאשר אין גישה לאיברים מסוימים.

אילו איברים ופרמטרים נבדקים בסקירת מערכות מורחבת?

בסקירת מערכות מאוחרת ראשית נרצה לבדוק את הדופק של העובר והתנועות שלו. לאחר מכן נמשיך ונסקור את מיקום השיליה, מנח העובר, כמות מי שפיר, מספר כלי הדם בחבל הטבור, קוטר הגולגולת והיקף הראש, הבטן ועצם הירך. האיברים שנבדקים בסקירה הם אותם איברים שסקרנו בסקירת המערכות המוקדמת וכוללים את הגולגולת והמח, הפנים, החזה והלב, הבטן וכל האיברים הפנימיים ועמוד השדרה לרבות כפות רגליים וידיים . הסקירה מאפשרת גם ללמוד מהו מין התינוק אך אם אינכם מעוניינים לדעת את זה מראש, חשוב לציין זאת בפני הרופא.

המכשור בו משתמשים לסריקת המערכות הוא מכשור מתקדם ובמרפאות פרטיות רבות ישנו גם מכשור תלת מימדי המאפשר ממש לראות את פניו של העובר כאילו כבר נולד. המכשור הזה קיים גם בחלק ממכוני קופות החולים.

סקירת מערכות מורחבת
סקירת מערכות מאוחרת (תמונת אילוסטרציה מקנבה)

האם לעשות את סקירת המערכות בקופת החולים או אצל רופא פרטי?

שירותי רפואה פרטית עשויים לכלול מרכיבים בבדיקות שאינם נכללים במסגרת קופות החולים. כל מטופלת צריכה לדעת שיש לה את האפשרות לדעת מראש מה תוכל לקבל במסגרת בדיקה אותה היא עוברת ואז תוכל להחליט מה הכי נכון וטוב עבורה.כמו כן, בדיקה של סקירת מערכות במסגרת רפואה פרטית היא ארוכה יותר ונינוחה יותר, יש יותר זמן לשאלות ובקשות לבדוק דברים ספציפיים , וישנה גם הקלטה של הבדיקה אותה אפשר להראות לאחר מכן לבני משפחה וחברים אם רוצים בכך.

מהלך הבדיקה

הבדיקה מבוצעת כבדיקה בטנית  ובאמצעות מכשור אולטרה סאונד שמחובר למסך המאפשר גם לרופא וגם לזוג ההורים לעתיד לצפות בעובר שלהם ובמהלך הסקירה. למרות שמדובר בבדיקה מקיפה ומשלימה לסקירת המערכות המוקדמת ולכל שאר הבדיקות שקדמו לה, עדיין לא בהכרח אפשר לאתר את כל סוגי המומים או פגמים שישנם לעובר בשלב זה של ההריון.

התוצאות של סקירת מערכות מאוחרת

תוצאות סקירת המערכות המאוחרת יתקבלו בתום הבדיקה. גם במהלכה הרופא ישתף אתכם בממצאים שהוא רואה אך לאחר מכן תקבלו את הסיכום גם כתוב בצורה מסודרת. אין זה משנה אם ביצעתם את הבדיקה אצל רופא פרטי או בקופת החולים שלכם. הרופא ידגיש כמובן ממצאים שעלולים להיות בעייתיים ויפנה אתכם לגורם המטפל בהתאם. ממצאים כאלו למשל הם עיכוב בגדילה של העובר או גדילת יתר ומשקל גבוה יחסית לגילו, מי שפיר- מיעוט או ריבוי, ומומים נוספים. הצעד הבא במקרה כזה יכול להיות ייעוץ גנטי, דיקור מי שפיר, מעקב גדילה ועוד, בהתאם לבעיה שאובחנה. האישה ההרה יכולה לעשות את הבדיקה הזו אצל רופא פרטי ואת המוקדמת בקופה או דווקא להיפך. ישנן גם נשים שמחליטות לבצע את שתי או שלוש הבדיקות באופן פרטי , כדי לדעת כמה שיותר על העובר ולהיות כמה שפחות מופתעים. השיקול איפה לעשות את הבדיקה קשור מן הסתם גם למקצועיות של רופא מומחה לאולטרסאונד כזה או אחר, המלצות שקיבלנו וכמובן המחיר וזמינות התורים. לא משנה מה תבחרו, חשוב לבצע את סקירת המערכות גם המוקדמת וגם המורחבת וכיום נהוג לעשות גם את הסקירה השלישית בשליש האחרון של ההריון.

סקירת מערכות מורחבת בקליניקה הפרטית שלנו

בעודך מגיעה אלינו לעשות את הבדיקה הנך יכולה להיות סמוכה ובטוחה כי הגעת למקום הנכון. הבדיקה מבוצעת על ידי מומחה בתחום, בצורה מקצועית, ובסביבה נעימה. לקביעת תור התקשרי עוד היום. להזכירך, הבדיקה צריכה להיות מבוצעת בין שבועות 21-24 להריון, ועל מנת לקבוע תור בזמן, מומלץ להתקשר כמה שיותר מוקדם.

סקירת מערכות מאוחרת/מורחבת - ד"ר עדי פרידמן

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק 052-2438979